Bij het kopen van een huis komen veel dingen kijken. Het tekenen van de koopovereenkomst, het regelen van de hypotheek die het beste bij de nieuwe situatie aansluit en een notariële akte opstellen: er zijn flink wat belangrijke stappen te ondergaan voordat de woning echt van jou is. Gelukkig hoeft men deze stappen niet individueel te ondernemen en is het zelfs verplicht om contact op te nemen met een notaris voor het leveren van de nieuwe woning. Maar welke kosten komen hierbij kijken? En hoe zijn de notariskosten verbonden aan de kosten van de hypotheek?
Ik wil persoonlijk adviesIk wil een afspraak plannen
De taken van een notaris
Een notaris is een persoon die in te schakelen is bij het kopen van een nieuw huis. De notaris is de enige persoon die bevoegd is om een notariële akte op te stellen: deze akte bestaat uit de leveringsakte en de hypotheekakte. In de leveringsakte staat op welke naam het huis ingeschreven staat in het Kadaster, waar vastgoed en de bijbehorende rechten in wordt geregistreerd. In de hypotheekakte staat de volledige beschrijving van de hypotheek: welke hypotheekvorm van toepassing is, hoeveel de hypotheek bedraagt, de overeenkomst tussen de koper en de bank, het verschillende rechten en verboden, en nog veel meer.
Alleen een notaris mag deze documenten opstellen en wordt hiervoor betaald door de koper van het huis. De notariskosten zijn gebaseerd op hoeveel tijd de notaris bezig is met het nakijken van persoonsgegevens en het opstellen van de notariële akte. Ook wordt de notaris betaald voor de overdracht van het nieuwe huis.
Zijn notariskosten fiscaal aftrekbaar bij het afsluiten van de hypotheek?
Er zijn twee soorten notariskosten. De eerste soort bedraagt de kosten die de notaris maakt bij het opstellen van de hypotheekakte. Deze soort is fiscaal aftrekbaar en kan worden meegenomen in de aangifte inkomstenbelasting.
De tweede soort notariskosten zijn de kosten die gemaakt worden tijdens de overdracht van de nieuwe woning. Dit heet de leveringsakte en de overdrachtsbelasting. De overdrachtsbelasting bedraagt anno 2022 2% van de aankoopwaarde van de woning. Dit percentage kan verschillen op basis van de functie van de woning: bij de aanschaf van een vakantiehuis tweede woning bedraagt de overdrachtsbelasting 8% van de aankoopwaarde.
Welke kosten kan je meefinancieren in hypotheek?
Er zitten natuurlijk veel kosten vast aan het kopen van een woning. Gelukkig zijn sommige van deze kosten fiscaal aftrekbaar of kunnen deze kosten worden meegerekend in de hypotheek. Dit heet meefinancieren. Het meefinancieren van kosten betekent dat men een hoger bedrag leent en deze bedragen worden opgenomen in de hypotheek. Deze extra gemaakte kosten worden dus beschouwd als een lening, die je samen met de hypotheek af betaalt.
Het meefinancieren van kosten is afhankelijk van welke kosten gemaakt moeten worden. Moet een huis verbouwd worden om erin te kunnen wonen, of zit er nog geen badkamer in een gekochte nieuwbouwwoning, dan geldt het meefinancieren van kosten in de hypotheek. Andere kosten waar het meefinancieren voor geldt is door het kopen van of het aanbrengen van energiebesparende elementen in de woning of het aanbrengen van extra stopcontacten.
Kosten die men niet kan meefinancieren in de hypotheek, maar wel fiscaal aftrekbaar zijn, betreffen onder andere de notariskosten voor het opstellen van de hypotheekakte, de kosten voor een bouwtechnische keuring, afsluitkosten van de hypotheek en de taxatie van de gekochte woning. In sommige gevallen kunnen deze kosten wel meegefinancierd worden. Vraag dit na bij één van onze hypotheek experts!
Meer weten over notariskosten bij het afsluiten van een hypotheek?
De kosten die bij het afsluiten van een hypotheek komen kijken variëren sterk. Om te voorkomen dat je voor verrassingen komt te staan kun je het beste contact opnemen met een notaris of hypotheekadviseur bij jou in de buurt. Die kunnen je namelijk van tevoren al een goede indicatie geven van het totale kostenplaatje. De experts van Hypotheekzaak kunnen je ook de totstandkoming van deze bedragen haarfijn uitleggen. Je hebt dan direct transparant inzicht in je kosten terwijl je zeker weet dat alles tot in de puntjes voor je verzorgd wordt. Wel zo handig!
Wij werken samen met devolgende financierders:
Wij zijn onderdeel van
Samen met PRTNRS bieden wij complete dienstverlening aan. Woningen, verzekeringen en hypotheken vind je onder één dak. Op ieder vlak hebben wij intern een team van professionals klaarstaan. Zodoende kunnen wij snel schakelen en jou optimaal helpen!
Lees meer